Είναι σημαντική η εμπλοκή μας στην κατ’ οίκον μελέτη; Ποια τα οφέλη αυτής και τι πρέπει να προσέξουμε; Πώς να μάθουμε το παιδί να μελετά μόνο του
Η σχολική μάθηση, θα συμφωνήσουμε όλοι, πως ξεκινά στο σχολείο και συνεχίζεται σε μικρότερο βαθμό στο σπίτι. Το οικογενειακό περιβάλλον, εμείς οι γονείς παίζουμε ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο σε αυτό. Σαφέστατα δεν υπάρχει ο χρυσός κανόνας, το σωστό ή το λάθος, το καλό ή το κακό και φυσικά το κάθε παιδί είναι ένας διαφορετικός άνθρωπος.
Αν κάποιο σύστημα “δουλεύει” καλά σε ένα παιδί δεν σημαίνει πως θα ισχύει για το σύνολο των μαθητών. Προσωπικά έχοντας και μια εμπειρία πλέον 4+ ετών στο δημοτικό, τον παράγοντας “παιδί” τον βάζω πάνω από όλα. Ισχύει πως κάθε παιδί έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και κατ’ επέκταση απαιτείται και διαφορετικός χειρισμός. Βασικό εργαλείο για εμάς τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς είναι η υπομονή και η παρατήρηση – παρατηρώ υπομονετικά τα σημάδια που μου δίνει το παιδί ή ο μαθητής μου και δεν καταλήγω σε βιαστικά συμπεράσματα. Πώς να μάθουμε το παιδί να μελετά
Είναι σημαντική η κατ’ οίκον μελέτη; Ναι είναι, πολλές μελέτες το τονίζουν όταν αυτή είναι μέσα σε στενά χρονικά όρια. Είναι αδιανόητο και μεγάλο λάθος ένα παιδί να μελετά στο σπίτι, ώρες ατελείωτες – τα αποτελέσματα είναι ακριβώς τα αντίθετα!
Ποια είναι τα οφέλη αυτής της διαδικασίας;
- η ανάληψη ευθυνών από το ίδιο το παιδί,
- η σταδιακή ανεξαρτητοποίησή του,
- η ανάπτυξη δεξιοτήτων μελέτης, σχεδιασμού και οργάνωσης της διαδικασίας μελέτης, και
- η σωστή διαχείριση του χρόνου του.
Γιατί αποφασίζουν οι γονείς να εμπλέκονται στην κατ΄ οίκον εργασία του παιδιού τους;
Οι έρευνες δείχνουν ότι οι γονείς διαλέγουν να εμπλέκονται στην κατ΄ οίκον εργασία του παιδιού τους για πολλούς λόγους:
- Γιατί πιστεύουν ότι πρέπει να εμπλέκονται,
- Πιστεύουν ότι η εμπλοκή τους αυτή θα έχει θετικό αποτέλεσμα στη μάθηση του παιδιού τους.
- Αντιλαμβάνονται ότι η εμπλοκή τους ζητείται, αναμένεται και εκτιμάται θετικά από τους δασκάλους.
Πως μπορούμε εμείς οι γονείς να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών μας καθώς και οι εκπαιδευτικοί των μαθητών τους;
- Θα πρέπει να γνωρίζουμε τα ενδιαφέροντά τους ώστε με κάθε τρόπο να τα εμπλέκουμε μέσα στην μελέτη.
- Δημιουργώντας ένα περιβάλλον ελκυστικό για διάβασμα. Ένας χώρος που θα επιτρέπει στο παιδί να συγκεντρωθεί και να οργανωθεί.
- Ενθάρρυνση και λεκτική επιβράβευση είναι το Α και το Ω αυτής της διαδικασίας.
- Συσχετίστε τις γνώσεις με την καθημερινή ζωή ώστε πρακτικά να δει το παιδί πόσο μπορούν να το βοηθήσουν στην ζωή του και στην επικοινωνία του με τους άλλους.
- Περιγράψτε και μοιραστείτε δικές σας σχολικές εμπειρίες. Τα παιδιά αγαπούν να ακούνε ιστορίες, πόσο μάλλον τις δικές σας…
- Υπομονή και παρατήρηση. Τι σημαίνει αυτό; Παρατηρώ υπομονετικά τα σημάδια που μου δίνει το παιδί ή ο μαθητής μου και δεν καταλήγω σε βιαστικά συμπεράσματα.
Τα αποτελέσματα θα είναι θετικά αν και το κλίμα είναι θετικό. από προσωπική μου εμπειρία θα πω πως η υπομονή είναι το βασικό εργαλείο. Όταν τοποθετηθούν τα σωστά θεμέλια, στην πορεία η εμπλοκή μας στην μελέτη των παιδιών είναι ολοένα και μικρότερη. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε τον ρόλο μας. Αρχικά είμαστε γονείς. Μη μπλέκουμε τους ρόλους του γονέα και το εκπαιδευτικού σε καμία περίπτωση…
Καλή επιτυχία και υπομονή!
Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς!